be.comp.os.windows

Re: Nieuwe laptop MOET met Windows XP (zegt school). En nu?

Subject: Re: Nieuwe laptop MOET met Windows XP (zegt school). En nu?
From: Gunter Schelfhout
Date: Fri, 31 Jul 2009 10:38:52 +0200
Newsgroups: be.comp.os.windows

Gandalf wrote:

> Ik heb nog in geen enkele vacature zien staan: "Overweg kunnen met een
> computer". Wel "Kennis Office en Windows wordt op prijs gesteld."

Een gebruiker kent een os (lees: desktop) via een visuele oriëntatie in
algemene principes en metaforen. Niet door van buiten te weten welke
muisklikken je moet gebruiken.

> Het verschil tussen XP en Vista is héél erg klein. het verschil tussen
> XP en MacOS daarentegen.

Maakt die Mac dan geen gebruik van files en directories om een stom
voorbeeld te geven?
Wordt een mail door een gebruiker anders verstuurd op een Mac dan op
windows?

> Een computer in algemene termen leren gebruiken? Laten we eens
> stilstaan bij de praktijklessen dan. Wel "algemeen OS" zou jij op een
> "algemene computer" zetten?

Het spreekt voor zich dat voor oriënterende lessen de 'pc's van de klassen'
van een bepaald os wordt voorzien. Of ze daarvoor moeten kiezen voor windows
of een ander is een andere discussie. Maar ook in die klassen wordt er
hopelijk niet aangeleerd welke muisklikken je moet gebruiken maar wel de
metaforen zoals de menu's, taakbalken, bureaublad, directorystructuur,
enz...
Maar zijn die principes niet universeel voor de meeste desktopsystemen?
Net daarom is het onzinnig om in het geval van de op voor een 'zelf
aangekochte laptop' een bepaald os op te leggen.

[knip]