be.comp.os.linux

Re: awesome - tag operaties op azerty keyboard?

Subject: Re: awesome - tag operaties op azerty keyboard?
From: Philip Paeps
Date: 11 Aug 2008 22:57:15 GMT
Newsgroups: be.comp.os.linux

Thomas Langewouters <thomas.langewoutersSMN@xxxxxxxxx> wrote:
> Ik heb een nieuw Das Keyboard III gekocht (in de afslag, USB hub erin,
> QWERTY opdruk).  Nog geen spijt van gehad (USB ports zitten echter wel
> rechts).  De numpad heb ik nog niet gebruikt dus die had er van mij wel
> afgemogen.

Tenzij je beroep erin bestaat om cijfertjes over te tikken, kan ik me absoluut
geen enkel nut voor een "numpad" voorstellen.  De zeldzame keren per jaar dat
ik absoluut veel cijfers moet tikken, is er numlock.

> Ik heb nog nooit de Ctrl naar shiftlock remap geprobeerd.  Ik gebruik wel
> soms C-[ ipv ESC, maar de ESC toets krijg ik niet meer afgeleerd vrees ik.
> Bij nader inzien is shiftlock-[ een pak minder vermoeiend.  Mmm, this might
> work.

Shiftlock?  Oh ja - die key die op de plaats van ctrl staat.  Naast de A.  Wat
tikt de gemiddelde screen gebruiker ongeveer duizend keer per uur?  C-a.  Ook
C-z en C-c tikken een stuk aangenamer met ctrl waar hij hoort in plaats van in
een vernepen hoekje ergens.  Het heet CONTROL, ja?  Lijkt me duidelijk dat dat
een centrale functie heeft.

> Hoe tikken jullie accenten op QWERTY's?

Zelden. :-)

Met compose:

   keysym Alt_R = Multi_key

Of met deadkeys, maar die ergeren nogal.

 - Philip

--
Philip Paeps                                    Please don't email any replies
philip@xxxxxxxx                                     I follow the newsgroup.

  Cheating is against the rules.
        -- Sarah